Inspiratie

Op zoek naar nog meer inspirerende informatie om aan de slag te gaan?

Studiedag 'Bouwen aan BOA!'

Organisaties

De studiedag 'Bouwen aan BOA!', georganiseerd door Arteveldehogeschool en de Karel de Grote Hogeschool, vond plaats op 6 juni 2023 in Gent en op 22 juni 2023 in Antwerpen. De dag opende met een panelgesprek, met een vertegenwoordiging van acht organisaties:

• Vlaams Welzijnsverbond (perspectief werkgevers opvang schoolkinderen)
  • Buitenschoolse opvang Ankerwijs (perspectief scholengroep die opvang verzorgt)
  • Lokaal bestuur Zottegem (perspectief lokale besturen)
  • Gezinsbond (perspectief gezinnen)
  • Sportaround (perspectief aanbieders activiteiten) alleen op het debat in Gent
  • Kinderrechtencommissariaat (perspectief kinderen) alleen op het debat in Antwerpen
  • Agentschap Opgroeien (perspectief overheid) alleen op het debat in Antwerpen

Bouwstenen

Op het einde van dat gesprek schoof elk panellid een bouwsteen naar voren die in de nabije toekomst aandacht verdient.

Voor lokale samenwerkingsverbanden

1. Durf te beginnen en reken op het olievlekeffect.

2. Zoek mensen in je werkomgeving die je kunnen helpen.
  3. Breng snel een samenwerkingsverband tot stand met externe partners.
  4. Werk wijkgebonden. Maak kinderen en gezinnen warm voor activiteiten uit de wijk, niet voor activiteiten die ver weg plaatsvinden.
  5. Betrek de huidige organisatoren van opvang voor schoolkinderen. Zij hebben veel expertise en zijn het vertrouwde aanspreekpunt voor kinderen en gezinnen.
  6. Betrek het lokale middenveld in het proces. Zij kunnen mee nadenken over je visie en die overbrengen aan hun achterban.
  7. Schenk aandacht aan de arbeidsvoorwaarden van de medewerkers.
  8. Denk van bij het begin na over toegankelijkheid.
  9. Draag van bij de start zorg voor de participatie van gezinnen. Informeer gezinnen en geef ze de kans om hun behoeften te uiten, ook als je niet aan alle behoeften zal kunnen voldoen. Wees duidelijk als je niet aan alle noden tegemoet kunt komen.
  10. Streef niet naar een tabula rasa. Creëer continuïteit voor gezinnen.
  11. Heb aandacht voor het recht op spel van kinderen. Dit is een van de kinderrechten die vaak over het hoofd wordt gezien.
  12. Zorg voor een aanspreekpunt waar gezinnen terechtkunnen.

Voor de overheid

1. Richt een centraal steunpunt op, waar lokale samenwerkingsverbanden informatie kunnen vinden.

2. Monitor de stand van zaken en heb aandacht voor de verschillende snelheden op verschillende plaatsen.

Presentaties

Tijdens deze studiedag brachten Arteveldehogeschool en de Karel de Grote Hogeschool in samenwerking met een aantal partners ervaringen uit recente projecten rond opvang en vrije tijd van kinderen samen.

Workshopreeks 1

Workshopreeks 2

Workshopreeks 3

Neem contact op met ons

Dit onderzoeksproject wordt gevoerd door Karolien Huylebroek, Flore De Meester en Daphné Mertens.