Thema's

Welke vorm kan BOA aannemen in jouw buurt?  

Vanuit het onderzoek werden meerdere cocreatiesessies geleid om samen na te denken over hoe het BOA-decreet er in de praktijk kan uitzien. 

We zagen belangrijke thema’s naar voren komen en steeds opnieuw terugkeren. Deze thema’s bieden enerzijds een houvast om over ideeën na te denken en helpen anderzijds om een idee aan af te toetsen.

Een BOA-praktijk uitdenken vraagt enig denkwerk vooraf. Wat wil je organiseren en waarom wil je dit organiseren? Voor je iets start is het van belang dat je weet wat je wil bereiken en wanneer je tevreden zal zijn. 

Een idee van een BOA-praktijk realiseren start bij het concretiseren van het plan. Denk grondig na en concretiseer het idee zodanig dat de betrokkenen een duidelijk beeld krijgen van het plan en je samen dezelfde BOA-praktijk voor ogen hebt. 

Wordt je BOA-praktijk in samenwerking georganiseerd? Samenwerken kan verrijkend zijn voor iedereen, het is wel van belang dat er ook over het proces van de samenwerking voldoende nagedacht wordt. 

De BOA-praktijk gaat door op een bepaalde locatie of verschillende locaties kunnen betrokken worden. Het is van belang om goed na te denken over hoe er afstemming kan zijn en over de praktische opvolging over de infrastructuur.

Vlotte en afgestemde communicatie is een sleutel om het aanbod van de BOA-praktijk bekend te maken. Het is van belang om grondig stil te staan bij de externe communicatie. Wie wil je op de hoogte wil brengen van het aanbod? Via welke kanalen zal je communiceren? Wie is verantwoordelijk voor deze communicatie?, ...

De BOA-praktijk heeft als doel zo toegankelijk mogelijk te zijn. Toegankelijkheid kent veel drempels die je kan weghalen door er vooraf voldoende bij stil te staan. Denk grondig na over de 7 B’s: bruikbaarheid, beschikbaarheid, bekendheid, bereikbaarheid, begrijpbaarheid, betrouwbaarheid en betaalbaarheid.

Begeleiding en zorg voor kinderen is een cruciaal aspect. Wat zijn je verwachtingen voor de begeleiding om de BOA-praktijk te laten werken en welke waardering en ondersteuning wil je begeleiders bieden?

Bij een BOA-praktijk kan het zijn dat kinderen zich moeten verplaatsen. Om potentiële drempels te vermijden is het belangrijk om vooraf na te denken over het verloop van deze verplaatsing. Hoe verplaatsen de kinderen zich? Wie is begeleider tijdens deze verplaatsing? Wordt er inbreng van de ouders verwacht?, ...

Kinderen komen en gaan van de ene plek naar de andere of rollen van het ene moment in het andere. Op welke manier kunnen we deze overgangen zo aangenaam en vertrouwd mogelijk maken? En welke informatie overdracht is hierbij nodig? 

Kinderen met en zonder ondersteunings- en/of zorgbehoeften laten samen spelen en opgroeien is een meerwaarde voor elk kind. Het decreet vraagt een specifieke aandacht voor kinderen met ondersteuningsbehoeften. Het is van belang om goed na te denken in welke mate jullie hier reeds op inzetten en welke stappen nog kunnen genomen worden. 

Elk kind heeft het recht om aan de slag te gaan met talenten, ook in de buitenschoolse tijd. Het gaat niet over het uitblinken in een activiteit, maar wel wat het met jou doet. Iets wat compleet moeiteloos gaat, maakt dat tijd vliegt, dat je 100% authentiek jezelf kan zijn, het geeft energie! Werken vanuit je talent draagt bij tot een kansenperspectief. Het is als organisatie belangrijk om stil te staan bij de mate waarin kinderen hun talenten volop kunnen ontplooien. 

Neem contact op met ons

Dit onderzoeksproject wordt gevoerd door Karolien Huylebroek, Flore De Meester en Daphné Mertens.